ED-Logistiikan ensimmäinen ”oma” direktiivipäivä

31.03.2024

Mistä on kyse?

Ammattikuljettajan on istuttava yhteensä viisi koulutuspäivää viiden vuoden aikana, jotta hänen ammattipätevyytensä pysyy voimassa. Asetukset sanelevat, että yhden koulutuspäivän per viiden vuoden sykli, on oltava ennakoivan ajon koulutus. Loput neljä koulutuspäivää voivat olla mitä vaan – vaikka neljä ennakoivan ajon koulutusta lisää.

Markkinoilla on paljon erilaista koulutustarjontaa, mutta valmiita aihealueita on loppujen lopuksi melko niukasti. Monesti ajatellaan, että moiset koulutukset täytyy vain hoitaa – ihan sama mitä aihetta opiskellen – kunhan saadaan merkintä pätevyysrekisteriin. Me ED-Logistiikka Oy:lla näemme tämän kuitenkin käyttämättömänä koulutusresurssina, joka täytyi tietenkin hyödyntää.

KOULUTUSAIHE, JONKA TARVE OLI JO TIEDOSSA

On yksi asia oppia työ ja ajaminen, mutta ihan eri asia ymmärtää käyttämänsä kaluston sielunelämää. Palkkaamme vuosittain paljon vastavalmistuneita kuljettajia (kurkkaa Ossin tarina!), ja etenkin nuorisopuolella tekniikkapuolen koulupäivistä voi olla jo vuosia aikaa – ja asia on ollut silloin kaukaista ja outoa. Tämä on aina näkynyt meillä arjessa: ihan perusasioitakin kerrataan säännöllisesti. Me täällä ajojärjestelyssä emme kuitenkaan itsekään ole mitään tekniikka-asiantuntijoita tai opettajia, eikä kiireen lomassa puhelimitse opastaminen välttämättä kanna, kuin juuri käynnissä olevan ongelman yli. Näistä havainnoista on jo takavuosien aikana syntynyt tämän ensimmäisen räätälöidyn kurssin aihe – ”Jakeluauton ajoneuvotekniikan perusteet”.

Myös TAKK teki jutun tästä koulutuspäivästä ja se löytyy heidän kotisivuilta, tästä.

KUINKA OMA DIREKTIIVIKOULUTUSPÄIVÄ RAKENNETAAN?

Ensin täytyy tietenkin löytää koulutuskumppani ja täällä Tampereella sitä ei tarvitse kaukaa hakea – Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen Tomi Hakkarainen tarttui ajatukseen heti kysyttäessä. Tomi lähetti tiiminsä käymään meillä, ja päästiin suoraan porukalla suunnittelemaan. Me kerroimme, mitä haluamme henkilökuntamme osaavan, ja Kimmo Niemi ja Vesa Nieminen laativat sen pohjalta koulutusaineiston.

Kimmo Niemi toi huumorikulmaa vakavampiinkin aiheisiin ja piti porukan hyvin mukana päivän jutussa.

On yllättävän työlästä suunnitella hyvä koulutuspäivä. Sellaisestakin aiheesta, kuin kaluston kunnossapito kuljettajan näkökulmasta, saa aika paljon asiaa. Paljon enemmän, kuin mitä kahdeksaan tuntiin mahtuu. Kuitenkin opiskelutahdin täytyisi olla sellainen, että kaikki pysyvät mukana ja on tilaa aiheen tiimoilta keskustelullekin. Raja pitää vetää johonkin. Se oli meille vaikea pala nieltäväksi, kun tärkeiden asioiden äärellä oltiin, ja niin ensimmäinen versio koulutuspäivästä olikin liian pitkä.

Kurssiin sisältyi vikojen ja huoltokohteiden havainnoinnin harjoittelua ihan käytännössäkin. Tutkittavana oli ED-Logistiikka Oy:n omaa kalustoa.

Minkään suunnitelman harvoin tarvii kuitenkaan olla kerrasta täydellinen. Yhdessä TAKK:n tiimin kanssa kurssia jalostettiin sen mukaan, mitä havaintoja kukin meistä päivän kulusta teki. Koulutuspäiviä oli yhteensä neljä ja jo toisena päivänä setti oli huippukunnossa, ja kokonaisuutena toteutuksen lopputulos oli ihan timanttinen, vaikka täältä käsin sanotaankin. Samaa kertoi myös kuljettajien antama palaute. Sitä nimittäin mitattiin.

Kuljettajilta kysyttiin kurssin jälkeen fiiliksiä päivästä. Kaikki koulutuspäivät käytiin lauantaisin pitkän työviikon päätteeksi. Viisi pistettä oli täydet pisteet.

Oltiin kuitenkin suunnittelupuolella yhtä mieltä siitä, että aina on kehitettävää, ja joka päivän jälkeen kurssia kehitettiinkin. Ja tullaan kehittämään jatkossakin, sillä kehittyyhän tekniikkakin. Kurssi jäi TAKK:n koulutusvalikoimaan ja se on hyväksytty osaksi ED-Logistiikka Oy:n kuljettajan perehdytyspolkua. Projekti kannatti.

Ja iso kiitos siitä Tampereen Aikuiskoulutuskeskukselle ensiluokkaisena koulutuskumppanina.