Ossin tarina

23.08.2023

Ossi on työskennellyt ED-Logistiikalla keväästä asti. Ossi löysi meidät tutkinnon suorittamisen yhteydessä suoritetun työharjoittelun kautta.

Ossin urapolku alkoi yhdeksännellä luokalla yhteishakuvalintoja tehdessä:

”Hain yhteishaussa 2020 ensisijaisesti Nokian Tredun logistiikalle, sillä olin kuullut alalla olevan hyvin töitä. Pääsin sisään, ja koulutus alkoi syksyllä 2020. Ajattelin, että vaikka en työllistyisi alalle, saisin tutkinnon avulla vähintään myös B-ajokortin edullisesti.”

Koulu sujui hyvin ja jopa suunniteltua nopeammassa aikataulussa. Kun CE-ajokortti oli taskussa, oli tunnelma katossa. Isolla autolla oli itse asiassa huomattavasti helpompi ajaa, kuin Ossi oli alun perin ajatellut:

”Näkyvyys on kuolleita kulmia lukuun ottamatta loistava. Korkeasta hytistä näkee kauas ja kuorma-autossa on henkilöautoon verrattuna enemmän ja isompia peilejä. Nykyaikaisissa kuorma-autoissa on myös erilaisia kameroita, joista olennaisimpana peruutuskamera”.

Ossi kuljettaa työkseen 9,3 metriä pitkää ja 3,6 metriä korkeaa kuorma-autoa. Auton suurin sallittu massa kuormattuna on 12 000 kg. Auto on varusteltu takalaitanostimella, kuormatilan lämmittimellä ja kokonaan sivuaukeavalla kuormakorilla.

Työharjoitteluun logistiikka-alan toimijoille

Tutkintoon kuului useita työharjoittelujaksoja, joita suoritetaan oikeilla työpaikoilla. Usein työharjoittelupaikka voi muuttua työllistymismahdollisuudeksi. Ossi kertoo työskennelleensä tutkinnon suorittamisen aikana useammassakin kuljetusfirmassa, mutta ne eivät tuntuneet omilta. Viimeisen työharjoittelun alkaessa Ossi ei oikein tiennyt mihin firmaan soittaisi.

”Työharjoittelusta vastaava opettaja kirjoitti tunnilla muutamia koulun yhteistyöpaikkoja taululle. Niistä kiinnostavimmalta vaikutti ED-Logistiikka Oy, joten soitin sinne.”

Niin joulukuussa 2022 Ossin ja ED-Logistiikan polut kohtasivat ja harjoittelu alkoi tammikuussa 2023 juomakuljetuspuolella.

”Aloitin koulutussopimuksella, joka tarkoittaa palkatonta harjoittelua. Se vähän harmitti, mutta olihan se ymmärrettävää, kun olin kuitenkin vasta alan opiskelija. Esihenkilö lupasi, että mikäli työ minulta perehdytyksen jälkeen luonnistuisi, olisi mahdollista edetä palkalliseen oppisopimukseen. Edellytyksenä oli, että pystyisin työskentelemään melko itsenäisesti yhtenä yrityksen kuljettajista”.

Valmistumisen jälkeen töihin

ED-Logistiikalla on ollut helppo työskennellä. Palkka- ja muut asiat hoituvat pykälien mukaan.

Juomakuskin työn Ossi koki ihan mukavaksi. Parasta työssä oli hyvä työporukka, esihenkilönkin kanssa tuli juttuun. Jokin työssä ei kuitenkaan tuntunut omalta jutulta, joten Ossi päätti jättää mahdollisuuden oppisopimustyöskentelyyn juomapuolella käyttämättä. Hän suoritti harjoittelun kunnialla loppuun ja sai sen päätyttyä yhdistelmäajoneuvonkuljettajan paperit käteen.

”Valmistumisen jälkeen pohdin, mihin hakeutuisin töihin. Soittelin kurssikavereille. Yksi heistä oli työllistynyt ED-Logistiikalle leipomojakelun puolelle ja kehui työnkuvaa. Työharjoittelun jäljiltä jäi hyvä fiilis talosta, niin päätin itsekin hakea tänne.”

Oli luontevaa soittaa firmaan, joka oli jo työharjoittelun merkeissä tullut tutuksi. Hymy oli herkässä, kun heti ensimmäinen työpaikan tiedustelu tuotti tuloksen.

”ED-Logistiikalta tarjottiin kesän yli kestävää määräaikaista pestiä leipomopuolen kuorma-autonkuljettajana. Ajo-oikeus olisi riittänyt isommankin auton rattiin, mutta ajattelin kokemuksen pienemmän kuorma-auton ratissa olevan hyödyllistä näin uran alussa. Otin siis pestin ilolla vastaan.”

Tulevaisuuden suunnitelmia

Leipomoajoa on nyt kolme kuukautta takana ja Ossi on viihtynyt työssä hyvin.

”Leivän ajo on hyvin säännönmukaista ja selkeää. Lastaamaan mennään joka päivä jo ennen viittä aamulla. Jakopaikat ovat pääosin aina samat ja aikataulu aina sama. Myös lauantaisin jaetaan leipää, eli viikonlopputyökin on tullut tässä tutuksi. Tämä työ sopii hyvin itsenäisestä ja rutiininomaisesta työstä pitävälle.”

Tämänhetkinen työsopimus lähestyy loppuaan, mutta se sopii Ossin suunnitelmiin.

”Töiden loputtua ehdin pitää kesällä väliin jäänyttä, erittäin ansaittua vuosilomaa. Tammikuussa lähdenkin sitten armeijaan, jossa minut sijoitetaan oletettavasti kuljetuspuolelle. Siellä saan lisää kokemusta raskaan kaluston ajosta. Palvelus kestää kuljetuspuolella vuoden. Täytyy sen jälkeen katsoa, mikä itseä eniten kiinnostaa. Uskon vakaasti työllistymismahdollisuuksiini myös yhdistelmäajoneuvopesteihin armeijasta päästyäni.”

Ja niin me uskomme täällä ED-Logistiikallakin.