Työntekijähaastattelu: Ina
15.12.2023
Tämä artikkeli on Meimin käsialaa: https://ed-logistiikka.fi/esittely-meimi-tahkanen/
Ina oli hiljattain haastateltavana TE-livessä! Häntä ei näyttänyt julkisuus jännittävän, joten hän joutui seuraavaksi minun tentattavakseni!
Ina saapuu sovitusti toimistolle tentattavaksi. Hänellä on päällään puhdas huomiovärinen työtakki ja siistit työhousut. Saan Inasta heti iloisen, energisen ja ammattimaisen vaikutelman. Vaihdamme muutaman sanan ja sitten käymme täydentämään TE-livessä käytyä haastattelua. Olen valmistellut Inaa varten kysymyspatteriston, joka on laadittu alan opiskelijoilta saatujen jatkokysymysten perusteella.
Inan haastattelu
Miten päädyit ED-Logistiikalle töihin?
- Ina: Työskentelin ravintola-alalla lähes kaksikymmentä vuotta. Koronaviruspandemia heikensi alan työllisyystilannetta siten, että työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen hankaloitui. Se ei perheellisenä ollut enää vaihtoehto, joten alan vaihto oli edessä. Törmäsin ilmoitukseen ED-Logistiikka Oy:n rekrykoulutuksesta, päätin hakea ja pääsin koulutukseen. Rekrykoulutus kesti n. kuusi kuukautta, jonka jälkeen homma jatkui täällä oppisopimuksella. Nykyään olen jo ihan oikea työntekijä!
Millaista ja minkä kuntoista yrityksen kalusto on?
- Ina: ED-Logistiikka on vahvasti Renault Trucks – talo. Pääosin kalusto on hyvässä kunnossa. Kaikista autoista löytyy QR-koodi, jonka kautta pääsee katsomaan ajoneuvon ominaisuuksia ja tietoja sekä esim. aktiiviset vikailmoitukset.
Keneltä ED-Logistiikalla saa tukea työtehtäviin?
- Ina: Kalustoon liittyvissä asioissa varmin lähde on esihenkilöt. Työkaverit sen sijaan osaavat parhaiten avustaa itse työtehtävissä, kunhan saa suunsa auki. Myös muiden firmojen työntekijöiltä saa apua esim. kuljetusterminaalilla. Työilmapiiri on loistava!
Millaisia esihenkilöt ovat ED-Logistiikalla? Kuvaile heitä adjektiivein!
- Ina: Mukavia, tarvittaessa vakaviakin, vitsikkäitä, kiireisiä, aikaansaavia. Ihan rentoja. Yksi esihenkilöistä on puujalkavitsien mestari!
Mikä on parasta ED-Logistiikalla työskentelyssä?
- Ina: Ravintola-alalla oli yleistä, että työkavereiden välillä oli nokittelua, joka tulehdutti työilmapiiriä. Sitä ongelmaa täällä ei ole. Myös palkanmaksu tapahtuu ajallaan ilman kahnauksia.
Millaisia kehityskohteita ED-Logistiikalla on?
- Ina: Joskus on tilanteita, että työvuoroon on merkitty esim. väärä auto, jota ei sitten olekaan pihassa. Silloin joutuu soittelemaan ja selvittelemään. Ei nyt heti tule muuta mieleen.
Kehittyykö ED-Logistiikka työpaikkana? Miten?
- Ina: Ainakin esihenkilöt ovat olleet vastaanottavaisia esiin nostamilleni kehityskohteille. Aika näyttää.
Kiitän Inaa haastattelusta ja päästän hänet lähtemään. Haastattelu ei vastaa aukottomasti kaikkiin esitettyihin kysymyksiin, ja herättää toisaalta uusia, joten marssin työnjohdon koppiin vaatimaan lisäselvityksiä.
Työnjohdon tenttaus
Toimistossa paikalla on Lassi. Kysyn, ehtiikö hän vastaamaan muutamaan kysymykseen. Lassi vastaa tehokkaasti vain ”juu!”.
Inan mukaan ajoneuvoissa on tälläkin hetkellä aktiivisia vikailmoituksia. Miksei ajoneuvoja korjata?
- Lassi: Meillä on 57 autoa, joista lähes jokaisessa on aina jotain pientä laitettavaa. Suurin osa autoista on töissä joka päivä. Autojen korjauksia on pakko priorisoida ja pienempiä vikoja korjataan pääsääntöisesti vasta huollon, katsastuksen tai muun akuutimman korjauksen yhteydessä.
Eli jonkun vian kanssa joutuu elämään jopa vuoden?
- Lassi: Käytännössä näin. Aina on toki se vaihtoehto, että kuljettaja korjaa vian itse työpäivän päätteeksi. Näin toimitaan usein esimerkiksi polttimoiden vaihdon kanssa.
Ina kertoi, että työvuoroon on välillä saatettu merkitä väärä auto. Miksi?
- Lassi: Meidän nykyinen työvuorojärjestelmä toimii niin, että työvuoron pohjatiedoissa on niin sanottu oletusauto. Jo yhden päivän aikana voi tulla monta tilannetta, joista aiheutuu muutoksia päivän autokuvioihin. Välillä tieto voi kiireessä jäädä korjaamatta työvuorojärjestelmään.
Kehitättekö te ED-Logistiikan toimintaa ja missä määrin henkilökunta pystyy mahdolliseen kehitykseen vaikuttamaan?
- Lassi: Meidän on oikeastaan pakkokin kehittyä koko ajan, ja tälläkin hetkellä käynnissä on useita kehitysprojekteja. Kaikki kehitysideat kyllä kuunnellaan ja otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon esimerkiksi hankintoja tehdessä. Viimeaikainen hyvä esimerkki tästä on nykyinen kalustonhallintajärjestelmämme, johon auton käyttäjäkin pääsee tarkastelemaan tietoa QR-koodin kautta. Kuljettaja näkee sieltä auton teknisten tietojen lisäksi mm. milloin auto on katsastettu tai huollettu ja joissain tilanteissa jopa miten jokin vika on korjattu tai milloin ja miten se on suunniteltu korjattavaksi. Eli tiedonkulkuun näiltä osin on panostettu.
Lopuksi kysyn Lassilta, kuka heistä on puujalkavitsien mestari.
”Me ollaan kaikki ihan hulvattoman hauskoja. Vaikea sanoa kuka meistä on mestari.” , Lassi vastaa vakavalla äänellä, ilmeenkään värähtämättä.